NITO-president Trond Markussen. Foto: Bjarne Krogstad / NITO

Teslas streikebryter-import fra utlandet er useriøs

At Tesla benytter seg av streikebrytere fra utlandet er å kaste den nordiske modellen på dør.

NITO reagerer med vantro over Teslas streikebryteri.

Streiken til IF Metall i Sverige ligger an til å bli en av de tøffeste kampene mot utenlandske eiere for å opprettholde den nordiske modellen. Å utføre arbeidet til person som er tatt ut i streik er både en alvorlig og illojal handling overfor de streikende og arbeidstakere generelt.

–  Å importere streikebrytere fra utlandet til Sverige, slik som det skriver danske fagbladet 3F skriver, er uetisk og useriøst. Det strider mot de grunnleggende verdiene vi fagforeninger og samfunn og står for, sier han.

Markussen mener at streiken illustrerer betydningen av solidaritet og organisering i arbeidslivet. Den nordiske modellen har vært avgjørende for å bygge vår felles velstand og evnen til verdiskaping. Uten denne hadde vi aldri hatt det så godt som vi har det i norsk arbeidsliv.

– Det som nå skjer i Sverige, kan vi ikke ta lett på. Det er ingen som ønsker seg amerikanske tilstander i Norge, sier NITO-president Trond Markussen.

Våre siste saker her:

Dag Vangsnes blir Bærum Frps frontfigur i kommunevalget
Bærum Frp har nominert Dag Vangsnes som toppkandidat til kommunevalget i 2027....
Bil
Bilen som ble arbeidsplass, familiebil og fritidskamerat
I 2026 markerer Citroën 30-årsjubileet for Berlingo. Modellen, som ble lansert...
Bil
Norske bileiere elsker elbil – men frykter batteriet
Norske bileiere har klart mest erfaring med elbil blant landene i DAT-rapporten...
Uklare ansvarsforhold kan føre til feil før kirurgi
Er pasienten godt nok vurdert før operasjon? Korte sykehusopphold, flere aktører...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *